Bratislava, 30. septembra – Fairtrade Česko a Slovensko spúšťa v ČR a na Slovensku kampaň na prehĺbenie povedomia o známke FAIRTRADE a jej prínosoch pre pestovateľov z Afriky, Ázie a Latinskej Ameriky. Kampaň s názvom „FAIRTRADE. Malá známka, ale robí veľké veci“ štartuje vizuálom so zrnkom kávy a sloganom čierna káva a svetlá budúcnosť pri príležitosti Medzinárodného dňa kávy.
Známka FAIRTRADE označuje tovar, ktorý bol vyrobený v súlade so štandardmi férového obchodu, čo znamená, že pri jeho produkcii boli dodržané prísne sociálne, environmentálne aj ekonomické kritériá. Ľudia z krajín Afriky, Ázie a Latinskej Ameriky si vďaka nej môžu vlastnou prácou zarobiť na dôstojný život a za svoje kakao, kávu, banány, bavlnu alebo kvetiny dostávajú zodpovedajúcu odmenu. Na poliach a plantážach zároveň nesmú pracovať ich deti a pestovanie môže byť šetrné k prírode.
„Kampaňou chceme v prvom rade pritiahnuť pozornosť k známke FAIRTRADE a zvýšiť jej spontánnu aj odvodenú znalosť. Chceme však tiež, aby si kupujúci uvedomili, čo známka znamená a čo za ňou stojí. Aby vďaka tomu ocenili aktívnym záujmom, vyhľadaním informácií či nákupom produktov nielen snaženie systému Fairtrade, ale aj daného výrobcu či obchodníka, ktorý fairtradové produkty ponúka,“ opisuje Lubomír Kadaně, výkonný riaditeľ Fairtrade Česko a Slovensko. Prvý vizuál kampane pracuje s kávou, ktorá je pre Fairtrade tradičnou komoditou.
V obchodoch je na produktoch síce známka FAIRTRADE malá, ale pre zapojených pestovateľov a pracovníkov veľa znamená. Vďaka Fairtrade majú farmári istotu aspoň minimálnej ceny za svoju produkciu a sú tak chránení proti výkyvom na trhu. Okrem toho majú navyše k dispozícii peniaze vo forme fairtradového príplatku. O jeho využití rozhodujú demokraticky hlasovaním na schôdzach a financujú pomocou neho štipendiá, stavajú školy a studne alebo zaistia lekársku starostlivosť pre celú komunitu.
„Predávať našu kávu v rámci systému Fairtrade je pre nás zásadné. Vďaka fairtradovému príplatku pomáhame pestovateľom meniť ich životné podmienky. Podporujeme lepšie spracovanie ich kávy, opravujeme ich bývanie, organizujeme vzdelávacie programy, chránime životné prostredie. Začínali sme na nule, teraz máme vlastné laboratórium kvality a výkupné miesto,“ potvrdzuje Margarita Conde, riaditeľka fairtradového kávového družstva ASOPROSIERRA z Kolumbie.
„Kampaňou chceme posilniť povedomie o známke FAIRTRADE. Zdôrazniť jej dôležitosť navzdory tomu, že je na produktoch väčšinou pomerne malá. Práve kontrast jej malej veľkosti a veľkosti jej prínosu sme premietli do hlavného sloganu kampane. Podobný kontrast využívame aj v copywritingu pri jednotlivých komoditách. Preto čierna káva a svetlá budúcnosť, horká čokoláda a sladký pocit, krivý banán, rovná cena a viac krásy, menej uhlíka pri fairtradových ružiach. Káva a banány sú prvé komodity, ktoré predstavíme na jeseň a v zime, nasledovať budú na jar čokoláda a ruže,“ prezrádza Tadeáš Novák z agentúry Konektor, kde vznikla kreativita kampane a grafický návrh. Sadzbu vytvoril externý grafik Filip Hauser.
Poďme spoločne podporiť zodpovedné nakupovanie
Ak sa zaujímate o udržateľnú spotrebu a chcete sa zapojiť do podpory Fairtrade, sledujte nás na sociálnych sieťach a prihláste sa na odber nášho newslettera.