Bratislava 23. augusta 2017 – V roku 2016 sa na Slovensku predalo celkom 70 ton praženej kávy s certifikáciou Fairtrade a organizácie drobných farmárov tak získali príplatok pre komunitné projekty vo výške 32 000 Eur.
Káva je už niekoľko rokov najobľúbenejším a najznámejším výrobkom s certifikáciou Fairtrade. 70 ton praženej fairtradovej kávy predaných v minulom roku zodpovedá 83 tonám zelenej kávy. K najväčšiemu nárastu predaja došlo vďaka firmám OMV Slovensko, Tchibo SLOVENSKO a Miko Káva.
„Fairtradový príplatok, ktorý obchodníci zaplatia za výkup kávy certifikovaným farmárskym organizáciám, sa využíva na realizáciu projektov miestneho rozvoja. Farmárske družstvá tak môžu napríklad pomôcť dovybaviť miestnu školu alebo investovať do skvalitnenia výroby. Vďaka predaju fairtradovej kávy na Slovensku sa takto za minulý rok investovalo 32 000 Eur“, komentuje prínosy spotreby fairtradových výrobkov riaditeľka Fairtrade Česko a Slovensko Hana Chorváthová.
Ďalšími obľúbenými výrobkami s certifikáciou Fairtrade na Slovensku sú čokoláda, cukor a v menšej miere kozmetika.
Nárast predaja fairtradovej čokolády a výrobkov obsahujúcich certifikované kakao tvoril v roku 2016 celkom 71% . Na Slovensku sa predalo celkom 36 ton hotových výrobkov s obsahom certifikovaného kakaa, čo predstavuje 67 ton kakaových bôbov.
Z pohľadu hotových výrobkov bol najväčší nárast v predaji zaznamenaný u sušienok a cereálnych produktov a to až o 472 % v porovnaní s rokom 2015. Veľmi obľúbenými sa stali fairtradové čokoládové nátierky, ktorých sa v roku 2016 predalo celých 9 ton. „Významným faktorom tohto nárastu je fakt, že fairtradové výrobky sa viac dostávajú do maloobchodných sietí a supermarketov. Tým sa mení aj sortiment najpredávanejších výrobkov“, dodáva Hana Chorváthová.
Prvýkrát sa v roku 2016 na trh dostali výrobky s označením Fairtrade program pre cukor (Fairtrade Sugar Programme). Tento program zjednodušuje spracovateľom podmienky výroby a dáva družstvám farmárov nové obchodné príležitosti. Zákazníci tak napríklad v predajniach dm drogerie markt mohli kupovať nápoje Voslauer s obsahom fairtradového cukru. Celková spotreba fairtradového cukru s označením Fairtrade bola v minulom roku 9 ton.
V tomto roku sa prvýkrát na Slovensku realizovala kampaň „Fandíme Fairtrade“, ktorá sa zameriava na podporu predaja fairtradových výrobkov v kaviarňach, hoteloch a reštauráciách. Hlavnými obchodnými partnermi na Slovensku boli OMV Slovensko a Tchibo Slovensko, celkom sa kampaň realizovala v 86 prevádzkach.
Medzi hlavných predajcov fairtradových výrobkov patrí TCHIBO Slovensko, TESCO STORES, Kaufland Slovenská republika, spoločnosť OMV Slovensko v rámci konceptu VIVA Café a spoločnosť Unilever Slovenská republika (zmrzliny Ben&Jerry´s). K dlhodobým predajcom patrí spoločnosť Miko Káva, dm drogerie markt Slovensko a od roku 2016 aj nemecká spoločnosť Hans Riegelein.
Kávu s označením Fairtrade ponúka aj spoločnosť Ten Senses, ktorá je jediným certifikovaným spracovateľom fairtradovej kávy na Slovensku. Firma prevádzkuje v Bratislave pražiareň kávy a predáva ju pod značkou Samay Coffee. Ten Senses na jeseň ponúkne zákazníkom aj Bio makadamové orechy, ktoré zatiaľ ako jediné na svete budú označené známkou FAIRTRADE.
V súčastnosti prebieha na Slovensku s podporou Visegrad fondu aj kampaň „Chceme Fairtrade v supermarketoch!“, ktorá sa snaží dosiahnuť vyšší podiel certifikovaných férových produktov na pultoch supermarketov.