Udržateľná spotreba ďalej posilňuje: predaj tovaru s etickou certifikáciou Fairtrade zaznamenal aj minulého roku nárast. Na slovenskom trhu sa navyše prvýkrát objavili fairtradové ruže a banány.

Bratislava 9. júna 2021 – Aj minulého roku rástli v SR predaje tovaru s etickou certifikáciou Fairtrade, ktorá označuje produkty, za ktoré pestovatelia dostali zodpovedajúcu odmenu a ktoré vznikli bez zapojenia detskej práce a ničenia životného prostredia. Najviac sa u nás predalo opäť fairtradového kakaa, a to o tretinu viac oproti predchádzajúcemu roku. Mierny nárast zaznamenal aj predaj fairtradovej kávy: pri prepočte na šálky kávy vypil každý obyvateľ SR minulého roku v priemere 7 espress pripravených z férovej suroviny. Fairtradový príplatok za tovar predaný v SR, teda peniaze navyše, ktoré pestovatelia využívajú na rozvoj komunít a zlepšenie efektivity pestovania, vzrástol o viac než polovicu na 492 990 eur.

Rastúce predaje znamenajú väčšiu podporu pre pestovateľov týchto surovín v krajinách Afriky, Ázie a Latinskej Ameriky, ktoré boli zasiahnuté pandémiou aj súvisiacim narušením medzinárodného obchodu,” hovorí Hana Malíková, riaditeľka Fairtrade Česko a Slovensko. „Ide väčšinou o krajiny, ktoré si na rozdiel od Európy alebo Severnej Ameriky nemohli dovoliť žiadnu formu kompenzácií pre zamestnancov ani podnikateľov, takže zapojenie do systému Fairtrade bolo pre tamojších pestovateľov často jedinou pomocou.“  

V minulom roku sa na slovenskom trhu tiež prvýkrát objavili dve celosvetovo významné fairtradové komodity: banány a kvetiny, ktoré sa u nás dosiaľ predávali iba sporadicky. Rezaných fairtradových kvetín sa predalo 81 000 kusov. Ako novinku ich do svojho sortimentu zaradili reťazce Lidl a Kaufland. 

„Pestovanie kvetín je pre krajiny globálneho Juhu veľmi významné, pretože im prináša potrebnú cudziu menu a tisícom ľudí poskytuje prácu. Fairtrade sa usiluje o to, aby tieto prínosy neboli vyvažované ústupkami na strane etiky a ekológie. Preto je dôležité, že kvetiny označené známkou Fairtrade od minulého roku dostupné už aj v kamenných obchodoch v SR. Navyše sa do obchodov dostali v čase, keď boli pestovatelia kvetín významne zasiahnutí pandémiou COVID-19: počas minuloročného marca a apríla zaznamenali pestovatelia z Kene a Etiópie zníženie predajov o 70 až 80 percent,“ vysvetľuje Hana Malíková. 

Fairtradových banánov sa na Slovensku a v ČR predalo v minulom roku 508 ton. Prvýkrát ich do predaja zaradil reťazec Kaufland, ďalej ich zákazníci nájdu v zmrzline Ben & Jerry‘s spoločnosti Unilever.

Sociálnych problémov spojených s pestovaním banánov je veľa a sú zložité: nízke mzdy, neistota zamestnania, obmedzovanie práva na združovanie v odboroch, zaobchádzanie s nezdravými a pre životné prostredie nebezpečnými chemikáliami bez zodpovedajúcej ochrany a ďalšie. Našou víziou je spolupracovať s týmto sektorom okrem iného na tom, aby za ťažkú prácu, ktorá je spojená s pestovaním jedného z našich najobľúbenejších druhov ovocia, dostávali zamestnanci plantáží dôstojnú odmenu. Vítam preto uvedenie fairtradových banánov na nové trhy ako ďalšiu príležitosť na to, aby sa viac banánov mohlo predávať za podmienok Fairtrade,“ hovorí Nyagoy Nyong’o, výkonná riaditeľka Fairtrade International.

Podiel fairtradovej kávy na celkovej spotrebe presiahol 3 percentá

Fairtradovej kávy, ktorá je akousi vlajkovou loďou Fairtrade, sa minulého roku na našom trhu predalo 415 ton, teda o 34 % viac než v roku 2019. Ide o hmotnosť nepražených zŕn, ktorá zodpovedá zhruba 333 tonám praženej zrnkovej kávy. Z tohto množstva fairtradovej kávy by sa dalo pripraviť viac než 39 miliónov šálok espressa. To pre lepšiu predstavu znamená, že každý obyvateľ SR vrátane nemluvniat vypil v roku 2020 7 šálok fairtradovej kávy. Vzťahujúc sa na celkovú spotrebu kávy v SR, ktorú udáva Slovenský štatistický úrad (2,8 kg na osobu a rok, ktorá klesla z 3,1 kg), je podiel fairtradovej kávy 1,35 % (v roku 2019 to bolo zhruba 1,5 %).

Spotreba fairtradovej kávy u nás rástla aj navzdory pandémii COVID-19, ktorá napríklad v Nemecku spôsobila pokles o osem percent. Dôvodom je to, že väčšina predaja u nás sa uskutočňuje v obchodoch, nie v kaviarňach, ktoré boli zásadným spôsobom ovplyvnené lockdownom a ďalšími protiepidemickými opatreniami,“ vysvetľuje Hana Malíková. Aj tak bol vplyvom pandémie medziročný rast spotreby fairtradovej kávy u nás nižší než v predchádzajúcich rokoch.

Medzi najväčších predajcov fairtradovej kávy v SR patrí Tchibo, OMV Slovenská republika v rámci konceptu Viva café, spoločnosť Miko káva a teraz aj čerpacie stanice Shell. Fairtradovú kávu však ponúka aj celý rad kaviarní a lokálnych pražiarní, napríklad pražiareň SAMAY alebo Roaster Brothers.

Najviac sa tradične predalo fairtradového kakaa, nárast sledujeme pri bavlne a mierny pokles pri trstinovom cukre

O 36 % vzrástla v roku 2020 na slovenskom trhu spotreba fairtradového kakaa, predalo sa ho celkovo 1 413 ton, prevažne vo forme čokolády, cukroviniek, zmrzlín a raňajkových cereálií. Lídrom v predaji fairtradového kakaa je spoločnosť Lidl, ktorá počas minulého roku predaje z fairtradových kakaových bôbov oproti roku 2019 zvýšila o viac než 46 %. Ďalšia je spoločnosť Kaufland, ktorá zaznamenala nárast o 43 %. Tretím najväčším predajcom fairtradového kakaa bola minulého roku spoločnosť Gunz.

Nárast zaznamenali predaje fairtradovej bavlny. Po minuloročnom skokovom náraste o 264 % na 40 ton tohto roku vidíme nárast o 175 percent na 110 ton. V tomto roku je opäť na prvom mieste Lidl, ktorý ponúka svojim zákazníkom nákupné tašky z fairtradovej bavlny. Druhým najväčším predajcom je reťazec Kaufland, ktorý obstaráva pracovné oblečenie pre svojich zamestnancov z fairtradovej bavlny.

Fairtradového trstinového cukru sa minulého roku v SR spotrebovalo 43 ton (pokles o 9 %). Lídrom v tejto oblasti je spoločnosť Unilever, ktorá v SR predáva zmrzlinu Ben&Jerry’s s obsahom fairtradových surovín (okrem cukru ide napríklad o kakao a vanilku).

Za fairtradové produkty, ktoré si minulého roku kúpili slovenskí zákazníci, získali družstvá farmárov v krajinách globálneho Juhu na fairtradovom príplatku celkovo 492 900 eur, teda o viac než 52 % ako v roku 2019. „To sú peniaze, ktoré môžu použiť na projekty, ako sú budovanie studní, škôl a zdravotníckych zariadení, doprava, investície do efektívnejšieho pestovania a veľa ďalších, a počas koronakrízy aj zaistenie bezpečnosti a zdravia,“ spresňuje Hana Malíková.

Prieskum naznačil opakovane vysokú znalosť Slovákov certifikácie Fairtrade a známky FAIRTRADE

Nezisková organizácia Fairtrade Česko a Slovensko si v máji tohto roku nechala od spoločnosti Median opäť po roku spracovať prieskum, v ktorom zisťovala znalosť certifikácie Fairtrade a známky FAIRTRADE. Pokiaľ ide o povedomie o známke FAIRTRADE, podľa prieskumu ju pozná 52 % slovenských spotrebiteľov, 22 % respondentov uviedlo, že presne vie, čo toto označenie znamená. Spontánnu znalosť tohto označenia prieskum zistil u 12 percent respondentov (rovnako ako minulého roku). Išlo o tretie najčastejšie spontánne uvádzané označenie informujúce o pôvode tovaru alebo zaručujúce naplnenie určitých podmienok pri výrobe (vyššia znalosť zaznamenala označenie Made in Slovakia a Bio).

infoleták

150 50 Udržateľná spotreba ďalej posilňuje: predaj tovaru s etickou certifikáciou Fairtrade zaznamenal aj minulého roku nárast. Na slovenskom trhu sa navyše prvýkrát objavili fairtradové ruže a banány. 2021-06-09