Fairtrade Česko a Slovensko spúšťa na Slovensku a v ČR kampaň na prehĺbenie povedomia o známke FAIRTRADE a jej prínosoch pre pestovateľov z Afriky, Ázie a Latinskej Ameriky. Kampaň s názvom „FAIRTRADE. Malá známka, ale robí veľké veci“ štartuje vizuálom so zrnkom kávy a sloganom čierna káva, svetlá budúcnosť pri príležitosti Medzinárodného dňa kávy.
Známka FAIRTRADE označuje tovar, ktorý bol vyrobený v súlade so štandardmi férového obchodu, čo znamená, že pri jeho produkcii boli dodržané prísne sociálne, environmentálne aj ekonomické kritériá. Ľudia z krajín Afriky, Ázie a Latinskej Ameriky si vďaka nej môžu vlastnou prácou zarobiť na dôstojný život a za svoje kakao, kávu, banány, bavlnu alebo kvetiny dostávajú zodpovedajúcu odmenu. Na poliach a plantážach zároveň nesmú pracovať ich deti a pestovanie môže byť šetrné k prírode.
„Kampaňou chceme v prvom rade pritiahnuťpozornosťk známke FAIRTRADE a zvýšiťjej spontánnu aj odvodenú znalosť. Chceme však tiež, aby si kupujúci uvedomili, čo známka znamená a čo za ňou stojí. Aby vďaka tomu ocenili aktívnym záujmom, vyhľadaním informácií či nákupom produktovnielen snaženie systému Fairtrade, ale aj daného výrobcu či obchodníka, ktorý fairtradové produkty ponúka,“ opisuje Lubomír Kadaně, výkonný riaditeľ Fairtrade Česko a Slovensko. Prvý vizuál kampane pracuje s kávou, ktorá je pre Fairtrade tradičnou komoditou.
V obchodoch je na produktoch síce známka FAIRTRADE malá, ale pre zapojených pestovateľov a pracovníkov veľa znamená. Vďaka Fairtrade majú farmári istotu aspoň minimálnej ceny za svoju produkciu a sú tak chránení proti výkyvom na trhu. Okrem toho majú navyše k dispozícii peniaze vo forme fairtradového príplatku. O jeho využití rozhodujú demokraticky hlasovaním na schôdzach a financujú pomocou neho štipendiá, stavajú školy a studne alebo zaistia lekársku starostlivosť pre celú komunitu.
„Predávať našu kávu v rámci systému Fairtrade je pre nás zásadné. Vďaka fairtradovému príplatku pomáhame pestovateľom meniť ich životné podmienky. Podporujeme lepšie spracovanie ich kávy, opravujeme ich bývanie, organizujeme vzdelávacie programy, chránime životné prostredie. Začínali sme na nule, teraz máme vlastné laboratórium kvality a výkupné miesto,“ potvrdzuje Margarita Conde, riaditeľka fairtradového kávového družstva ASOPROSIERRA z Kolumbie.
„Kampaňou chceme posilniť povedomie o známke FAIRTRADE. Zdôrazniť jej dôležitosť navzdory tomu, že je na produktoch väčšinou pomerne malá. Práve kontrast jej malej veľkosti a veľkosti jej prínosu sme premietli do hlavného sloganu kampane. Podobný kontrast využívame aj v copywritingu pri jednotlivých komoditách.Preto čierna káva a svetlá budúcnosť, horká čokoláda a sladký pocit, krivý banán, rovná cena a viac krásy, menej uhlíka pri fairtradových ružiach. Káva a banány sú prvé komodity, ktoré predstavíme na jeseň a v zime, nasledovať budú na jar čokoláda a ruže,“ prezrádza Tadeáš Novák z agentúry Konektor, kde vznikla kreativita kampane a grafický návrh. Sadzbu vytvoril externý grafik Filip Hauser.
Poďme spoločne podporiť udržateľné nakupovanie
Ak sa zaujímate o udržateľnú spotrebu a chcete sa zapojiť do podpory Fairtrade, sledujte nás na sociálnych sieťach, zdieľajte naše vizuály ku kampani a prihláste sa na odber nášho newslettera.
Fairtrade Česko a Slovensko podporila ďalšou kampaňou zvýšenie povedomia českej a slovenskej verejnosti o systéme certifikácie Fairtrade a hodnotách, ktoré reprezentuje (spravodlivá odmena za prácu, zákaz detskej a nútenej práce, pestovanie šetrné k životnému prostrediu). Kampaň s názvom „FAIRTRADE. Moja férová voľba“ odštartovala na začiatku októbra pri príležitosti Svetového dňa dôstojnej práce a bola ukončená v januári.
Tvárami ročníka 2021 boli moderátorka Adela Vinczeová, herečka Zuzana Kronerová, kozmický inžinier Jan Lukačevič alebo publicista Bohumil Kartous a ďalší. V rámci tejto kampane v klipoch a v obrazových materiáloch spoločne predstavili hlavnú podstatu Fairtrade: že systém podporuje zraniteľné skupiny farmárov z Latinskej Ameriky, Afriky a Ázie, že im dáva možnosť uživiť sa vlastnou prácou za dôstojných podmienok a pomáha im rozvíjať ich podnikanie. „Chcem produkty vyrábané férovo k ľuďom a šetrne k životnému prostrediu,“ zdôraznila moderátorka Adela Vinczeová.„Nechcem, aby kvôli mojej káve alebo čokoláde museli na poliach pracovať deti,“ potvrdil napríklad publicista a riaditeľ Pražského inovačného inštitútu Bohumil Kartous.
V printovej kampani a na sociálnych sieťach vystupovalo celkovo 7 českých a slovenských verejne aktívnych osobností (zachytených s najtypickejšími fairtradovými produktmi – šálkou kávy, banánmi či čokoládou). Medzi osobnosťami boli okrem už citovanej moderátorky Adely Vinczeovej a publicistu Bohumila Kartousa aj herečka Zuzana Kronerová, herečka a psychologička Angelika Sbouli, herec Juraj Kemka, kozmický inžinier Jan Lukačevič a tlačová hovorkyňa mládežníckej organizácie Barbora Trojak.
Kampaň nafotili portrétny fotograf František Ortmann, držiteľ niekoľkých ocenení Czech Press Photo, a slovenská fotografka Martina Mlčúchová, finalistka Slovak Press Photo 2020.
Fairtrade Česko a Slovensko prišla s kampaňou FAIRTRADE. Moja férová voľba v neľahkej dobe. Pestovatelia kávy bojujú s kombináciou nevídaného sucha v Brazílii, útokom sarančí v Afrike a negatívnymi dopadmi pandémie covidu-19. „Sme presvedčení, že aj to je dôvod, prečo je práve teraz potrebné tému udržateľného nakupovania v spoločnosti otvárať,“ vysvetľuje Hana Malíková, riaditeľka Fairtrade Česko a Slovensko.
Dopady kampane
Videá a vizuály k tejto kampani na Facebooku a Instagrame dosiahli v ČR a SR viac ako 16,5 milióna zobrazení. Bannery na GoogleAds a videá v rámci YouTube kanála zaznamenali ďalších 23 miliónov zobrazení. Ďalej ich doplnila printová kampaň s inzertnými vizuálmi v 26 tituloch (napríklad Forbes, Respekt, FOOD a na Slovensku Plus 7 dní, Geo alebo Dobré jedlo). Súbežne sa uskutočnila aj outdoorová kampaň na viac ako 520 citylight nosičoch v Prahe, Bratislave, Košiciach a ďalších mestách ČR a SR. ”Celkovo sme na kampaň zaznamenali veľmi pozitívne ohlasy od širokej verejnosti. V zobrazeniach videokampane na YouTube máme nárast o viac ako 200% oproti poslednej kampani,” potvrdzuje riaditeľ Fairtrade Česko a Slovensko Lubomír Kadaně.
Poďme spoločne aj naďalej podporovať udržateľné nakupovanie
Ak sa zaujímate o udržateľnú spotrebu a chcete sa zapojiť do ďalšej podpory Fairtrade, sledujte nás na sociálnych sieťach a prihláste sa na odber nášho newslettera.
Nevládna nezisková organizácia Fairtrade Česko a Slovensko na jeseň 2020 spustila kampaň, ktorá má podporiť povedomie slovenskej a českej verejnosti o systéme certifikácie Fairtrade a hodnotách, ktoré reprezentuje. Tými sú predovšetkým spravodlivá odmena za prácu, zákaz detskej a nútenej práce a pestovanie šetrné k životnému prostrediu. Kampaň symbolicky štartuje pri príležitosti Svetového dňa dôstojnej práce.
Tváre kampane
Herečka Zuzana Kronerová a cestovateľ a spisovateľ Ladislav Zibura vo videoklipoch a v obrazových materiáloch predstavujú hlavnú podstatu Fairtrade: to, že systém podporuje farmárov z Latinskej Ameriky, Afriky a Ázie, že im dáva možnosť uživiť sa v dôstojných podmienkach vlastnou prácou a pomáha im rozvíjať ich podnikanie. „Nie je mi ľahostajné, že aj v dnešných časoch je úplne bežné, že pestovatelia konvenčnej kávy nedostávajú za svoju úrodu zaplatené ani toľko, aby pokryli náklady na výrobu alebo že kakao v západnej Afrike stále zberajú dva milióny detí zapojených do nelegálnej práce,“ vysvetľuje svoje zapojenie sa do kampane Zuzana Kronerová.
Ladislav Zibura miluje kávu a ak si na nej chce pochutiť, chce vedieť, že si ju nevychutnáva na úkor chudoby pestovateľov: „Fairtrade vnímam ako farmársky trh na diaľku. Viem, že nakupujem od pestovateľov, ktorí svoju prácu robia dobre – a zároveň mám istotu, že sú za ňu slušne zaplatení. To je pre mňa návrat ku koreňom etického obchodu.“ Ladislavovi Ziburovi sa zároveň páči možnosť väčšieho vedomia pôvodu a prepojenia ľudí: „Vďaka Fairtrade pestovatelia dostávajú nielen slušne zaplatené, no zároveň vidia, že na nich zákazníkom záleží. Zákazníci zasa vedia, v akých podmienkach ich obľúbený produkt vznikal. A presne v tomto prepojení ľudí medzi kontinentmi vidím veľký zmysel.“
Hlavné tváre kampane Moja férová voľba nafotil fotograf František Ortmann, držiteľ niekoľkých ocenení Czech Press Photo.
Známka FAIRTRADE označuje výrobky, ktoré spĺňajú sociálne, ekonomické a environmentálne štandardy nastavené medzinárodnou organizáciou Fairtrade International. Zákazníkov informuje o tom, že pestovatelia dostali za svoju prácu spravodlivú a stabilnú výkupnú cenu, ktorá pokrýva náklady na udržateľné pestovanie. Nákupom výrobkov s označením FAIRTRADE tak zákazníci prispievajú k zlepšovaniu životných podmienok drobných pestovateľov v krajinách globálneho Juhu (takzvaných rozvojových krajinách). Okrem zodpovedajúcej výkupnej ceny dostávajú pestovatelia zapojení do systému Fairtrade ešte fairtradový príplatok, ktorý môžu použiť na investície do rozvoja svojich fariem a svojich komunít, a to na základe demokratického rozhodovania.
Pokiaľ sa zaujímate o udržateľnú spotrebu a chcete sa zapojiť do podpory Fairtrade, sledujte nás na sociálnych sieťach a prihláste sa na odber nášho newslettera.
Navigace
Bavlněné noviny
Fairxeso aneb férové pexeso – náhled (CZ)
Prezentace Příběh Theresy
Vzdělávací hra Fairtradový AZ kvíz
Vzdělávací hra Kostarika
Vzdělávací lekce Cena kakaa
Vzdělávací lekce Geneticky modifikovaná bavlna
Vzdělávací lekce Kávová krize
Vzdělávací lekce Není plantáž jako plantáž
Vzdělávací lekce Ochránci pralesa
Vzdělávací lekce Role ve Fairtrade
Vzdělávací lekce Záhada levných banánů
Vzdělávací lekce Seznámení s mapou
Vzdělávací lekce Ve stínu kakaovníku
Vzdělávací lekce Základní potřeby
Přehled TOP 5 globálního vzdělávání (CZ)
Férový svět (CZ)
Vzdělávací lekce Cena kakaa (CZ)
Květinové noviny 2023 (CZ)
Kávové noviny 2022 (CZ)
Kakaové noviny 2019 (CZ)
Jak funguje Fairtrade (CZ, brožura)
Fairtrade – udržitelný obchod: Jak Fairtrade naplňuje Cíle udržitelného rozvoje OSN (CZ)