Vysoké ceny kávy nemusia byť pre pestovateľov výhrou. Predaje fairtradových banánov, cukru a čaju medziročne rástli

Bratislava 28. mája 2025 – Na Slovensku v minulom roku rástli predaje fairtradového cukru o 11 %, čaju o 52 %. Poklesli však o osem percent ikonická káva a o jedenásť percent kakao, čo malo vplyv na celkové predaje fairtradového tovaru. Fairtradový príplatok za tovar predaný v SR, teda peniaze navyše, ktoré pestovatelia vynakladajú na rozvoj komunít a zlepšenie efektivity pestovania, sa v minulom roku znížil o 14 % no stále predstavoval úctyhodných takmer 612 000 eur. Za posledných desať rokov tak narástol viac než 42-krát.

Minulý rok bol charakteristický výnimočným nárastom cien surovej kávy a kakaa. Významné kolísanie cien má obrovský vplyv na živobytie pestovateľov kávy a kakaa. Náhle výkyvy destabilizujú a sťažujú pestovateľom plánovanie a prípadné investície. Súčasné zvýšenie cien, ovplyvnené extrémnym počasím v Brazílii a Vietname a rastúcim celosvetovým dopytom, ukazuje krehkosť dodávateľského reťazca a naliehavú potrebu dlhodobých riešení,opisuje Xiomara J. Paredes, riaditeľka organizácie CLAC, siete fairtradových pestovateľov v Latinskej Amerike.

Pre drobných pestovateľov nemusia vysoké ceny na burze nutne znamenať výrazne vyššie zisky. Drobní pestovatelia nie sú tí, ktorí cenu stanovujú. Popritom sa zvyšujú náklady na pestovanie, nájomnú prácu pri zbere. Pritom na mnohých miestach je úroda často nižšia v dôsledku klimatických zmien. Rastliny sú náchylnejšie voči chorobám a škodcom kvôli častým výkyvom počasia. Pestovatelia bojujú s nižšími zrážkami a vysokými teplotami. To všetko ovplyvňuje úrodu, ktorá je následkom toho nižšia a to potom vedie, naopak, k vyšším cenám,  ktoré sú ešte naviac poháňané aj zvyšujúcim sa dopytom po káve v krajinách Ázie,vysvetľuje Lubomír Kadaně, riaditeľ Fairtrade Česko a Slovensko.

Práve vysoké ceny kávy mohli stáť za medziročným poklesom predajov fairtradovej kávy na Slovensku. V roku 2024 navyše poklesla kúpna sila Slovákov v porovnaní so zvyškom Európy. V takej situácii ľudia spravidla viac zvažujú nákupy tovaru, ktorý nie je nevyhnutný, čo je typicky prípad kávy alebo cukroviniek.

Rástli predaje banánov, cukru a čaju, menej sa predalo kakaa

Nárast zaznamenal fairtradový cukor, ktorého predaj vzrástol o jedenásť percent a predaje čaju vzrástli o päťdesiatdva percent. Predaje fairtradovej kávy, naopak, poklesli medziročne o osem percent. Zároveň, napriek tomu, že stále viac obchodných reťazcov používa fairtradové kakao do výrobkov svojich privátnych značiek, predaje fairtradového kakaa poklesli o jedenásť percent,“ vysvetľuje Kristína Hajniková, koordinátorka slovenského obchodu a marketingu Fairtrade Česko a Slovensko.

Fairtradový príplatok, ktorý získali pestovatelia z Latinskej Ameriky, Ázie a Afriky za tovar predaný v ČR, teda peniaze navyše, ktoré pestovateľské družstvá a zamestnanecké organizácie vynakladajú na rozvoj komunít a zlepšenie efektivity pestovania, sa oproti minulému roku znížil o 14 % hlavne práve kvôli zníženiu predajov kakaa. Zároveň však vzrástol za posledných desať rokov viac než 42-krát na súčasnú výšku 612 000 eur.

Z fairtradových komodít sa tradične najviac na množstvo predalo fairtradového kakaa, vzrástli predaje fairtradových banánov

Najväčší, takmer trojštvrtinový (74 %) podiel na fairtradovom príplatku majú predaje fairtradového kakaa, ktorého sa v SR predalo 1 904 ton. Aj keď jeho celková spotreba oproti minulému roku poklesla o 11 percent. Viac než polovica sa ho predala vo forme kakaového masla a ďalšiu viac než tretinu tvorila kakaová hmota. Predávalo sa prevažne ako súčasť čokolády, cukroviniek, zmrzlín a raňajkových cereálií. Lídrom v predaji fairtradového kakaa je spoločnosť Lidl. Nasleduje spoločnosť Kaufland a tretie miesto zaujíma najväčšia spoločnosť Manner. Z konkrétnych produktov sa najviac predávali biela a mliečna čokoláda a horká čokoládová poleva spoločnosti Lidl.

Vzrástli, naopak, predaje fairtradových banánov, ktorých sa v ČR a na Slovensku predalo v minulom roku 1 887 ton, ide o sedempercentný nárast. Na Slovensku sa na tomto objeme najviac podieľa reťazec Kaufland.

Podiel fairtradovej kávy na celkovej spotrebe tvorí 1,5 percenta, rastie BIO

Fairtradovej kávy, ktorá je akousi vlajkovou loďou Fairtrade, sa minulého roku na slovenskom trhu predalo 345 ton, teda o osem percent menej než v roku 2023.Ide o hmotnosť nepražených zŕn, ktorá zodpovedá zhruba 276 tonám praženej zrnkovej kávy. Z tohto množstva fairtradovej kávy by sa dalo pripraviť viac než 40 miliónov šálok espressa. To pre lepšiu predstavu znamená, že každý obyvateľ SR vrátane nemluvniat vypil v roku 2024 viac ako 7 šálok fairtradovej kávy (v roku 2023 to bolo 8 šálok kávy). V pomere k celkovej spotrebe kávy v SR, ktorú udáva Slovenský štatistický úrad (3,3 kg na osobu a rok), predstavuje podiel fairtradovej kávy 1,5 %. Zároveň takmer desatinu z tejto kávy tvorila bio produkcia, ktorá je na vzostupe.

Medzi najväčších predajcov fairtradovej kávy v SR patria Tchibo Praha, ďalej Miko káva a dm drogerie. Fairtradovú kávu však ponúka aj veľa kaviarní a lokálnych pražiarní, napríklad Cafezia.

Skokanom roka je fairtradový čaj, nárasty boli zaznamenané pri fairtradových ružiach a pri trstinovom cukre

Fairtradového čaju sa minulého roku v SR spotrebovala viac než tona (nárast o 52 %). Viac než 68 % predaného množstva tvorí bio produkcia, ktorá je stále na vzostupe. Lídrom v oblasti čajov je spoločnosť dm drogerie s čiernym a bielym bio čajom. Nasleduje spoločnosť Teekanne so zeleným a čiernym čajom. Na treťom mieste sa nachádza spoločnosť English Tea Shop s bohatou ponukou vrátane mnohých variácií fairtradových čajov čiernych, zelených, ale aj typov rooibos či mäta.

Rezaných fairtradových ruží sa v roku 2024 predalo 741 000 stoniek, čo predstavuje medziročný nárast o 15 %. Najväčší trhový podiel na tomto objeme má reťazec Kaufland.

Fairtradového trstinového cukru sa minulého roku v SR spotrebovalo 184 ton (nárast o 11 % z minuloročných 166 ton). Rastie aj bio produkcia. Lídrom v tejto oblasti je spoločnosť Agrana, ktorá na trhu predáva balený trstinový cukor pod značkou Sugars of the World. Druhú priečku po novom obsadila spoločnosť Unilever, ktorá v SR predáva zmrzlinu Ben&Jerry’s s obsahom fairtradových surovín (okrem cukru ide napríklad o kakao a vanilku). Nasleduje spoločnosť dm drogérie, ktorá predáva fairtradový balený cukor. Ďalej je pre zaujímavosť teraz na slovenskom trhu dostať prémiový rum s trstinovým fairtradovým cukrom Belizean Blue spoločnosti Navy Island Rum.

Ilustračné fotografie a infografiky je možné stiahnuť tu.

Popis úvodnej fotografie: Vietnamská pestovateľka Nguyen Chi Le Thuy z družstva Ea Kiet vlastní 1,2 hektára pôdy. Je z tretej generácie farmárov a absolvovala 3-ročné školenie pre mladé pestovateľky od Asociácie fairtradových družstiev Ázie a Tichomoria NAPP. Vďaka tomu získala skúsenosti z ďalších družstiev z Vietnamu, ale napríklad aj z Bali.

150 104 Vysoké ceny kávy nemusia byť pre pestovateľov výhrou. Predaje fairtradových banánov, cukru a čaju medziročne rástli 2025-05-27