Bratislava/Praha 11. mája 2022 – Aj minulého roku rástli v SR predaje tovaru s etickou certifikáciou Fairtrade, ktorá označuje produkty, za ktoré pestovatelia dostali zodpovedajúcu odmenu a ktoré vznikli bez zapojenia detskej práce a ničenia životného prostredia. Najviac sa u nás predalo opäť fairtradového kakaa, a to o takmer dve tretiny viac oproti predchádzajúcemu roku. Nárast zaznamenal aj predaj fairtradovej kávy: pri prepočte na šálky kávy vypil každý obyvateľ SR minulého roku v priemere takmer 10 espress pripravených z férovej suroviny. Fairtradový príplatok za tovar predaný v SR, teda peniaze navyše, ktoré pestovatelia vynakladajú na rozvoj komunít a zlepšenie efektivity pestovania, vzrástol o viac než 45 % na 720 000 EUR. Tieto prostriedky využívajú pestovatelia stále častejšie aj na boj s dopadmi klimatickej zmeny a na preventívne opatrenia, ktoré ich môžu pred otepľovaním klímy chrániť.
„Systém Fairtrade zďaleka nerieši len sociálne, pracovné a ekonomické problémy pestovateľov. Všíma si tiež otázky životného prostredia. S tým súvisia prehlbujúce sa dopady klimatickej zmeny na pestovateľov v Latinskej Amerike, Afrike a Ázii. Stále viac sa totiž ukazuje, že sociálna nespravodlivosť, ktorá aj dnes často pestovanie mnohých komodít sprevádza, má určitú paralelu aj v nespravodlivosti klimatickej. Tí, ktorí prispievajú k zmene klímy najmenej, sa musia vyrovnávať s najťažšími následkami klimatickej zmeny,“ hovorí riaditeľ Fairtrade Česko a Slovensko Lubomír Kadaně a nadväzuje: „V dôsledku zmien klímy v krajinách globálneho Juhu pestovatelia bojujú s novými chorobami a škodcami, sú ohrození nepravidelnými a nižšími zrážkami na jednej strane alebo na druhej, naopak, povodňami. Pestovatelia zapojení do systému vďaka Fairtrade využívajú nové odrody, učia sa pracovať s vodnými zdrojmi alebo diverzifikujú plodiny.“
Patrick van Damme, dekan Fakulty tropického poľnohospodárstva Českej poľnohospodárskej univerzity v Prahe vysvetľuje: „Klimatická zmena nie je fér. Jej dopadmi bývajú často najviac postihnutí tí, ktorí sami vytvárajú najnižšiu uhlíkovú stopu. Práve fairtradoví poľnohospodári a výrobcovia o tom vedia svoje a mnohí z nich sa už teraz stretávajú so stratou pôdy, úrody a živobytia.“ A dodáva: „Organizovaný Fairtrade má jedinečnú príležitosť upozorňovať na následky klimatickej zmeny, pretože má veľmi blízko k „svojim“ farmárom a k modelu, ktorý svojim stúpencom/členom-farmárom umožňuje získať vyššie životné príjmy vďaka realizácii vhodných investícií a zavádzaniu efektívnych riešení.“
„Rastúce predaje znamenajú väčšiu podporu pre pestovateľov týchto surovín v krajinách Afriky, Ázie a Latinskej Ameriky, ktoré boli zasiahnuté pandémiou aj súvisiacim narušením medzinárodného obchodu,“ hovorí Lubomír Kadaně, riaditeľ Fairtrade Česko a Slovensko.
Podiel fairtradovej kávy na celkovej spotrebe je 1, 3 percentá
Fairtradovej kávy, ktorá je akousi vlajkovou loďou Fairtrade, sa minulého roku na našom trhu predalo 560 ton, teda o 32 % viac než v roku 2020. Ide o hmotnosť nepražených zŕn, ktorá zodpovedá zhruba 449 tonám praženej zrnkovej kávy. Z tohto množstva fairtradovej kávy by sa dalo pripraviť viac než 53 miliónov šálok espressa. To pre lepšiu predstavu znamená, že každý obyvateľ SR vrátane nemluvniat vypil v roku 2021 10 šálok fairtradovej kávy. Vzťahujúc sa na celkovú spotrebu kávy v SR, ktorú udáva Slovenský štatistický úrad (2,7 kg na osobu a rok, ktorá klesla z 2, 8 kg), je podiel fairtradovej kávy 1,3 % (v roku 2020 to bolo zhruba 1,35 %).
Medzi najväčších predajcov fairtradovej kávy v SR patrí Tchibo, OMV Slovenská republika v rámci konceptu Viva café, spoločnosť Miko káva. Fairtradovú kávu však ponúka aj celý rad kaviarní a lokálnych pražiarní, napríklad pražiareň SAMAY, Cafezia alebo Roaster Brothers.
„Dá sa povedať, že pre niektorých pestovateľov bol Fairtrade záchranou. Stará sa o odbyt tovaru z našej oblasti do Európy, kde jeho obľuba rastie. Odvtedy, čo je COOPEVICTORIA napojená na Fairtrade, nám nikdy nebolo zle. Odbyt fairtradovej kávy v Európe rastie a o cukrovej trstine platí to isté, “ potvrdzujeLuis Carlos Rojas Bolaňo, pestovateľ kávy a cukrovej trstiny z Kostariky z fairtradového družstva COOPEVICTORIA.
Najviac sa tradične predalo fairtradového kakaa, nárast o 87 % sledujeme i pri trstinovom cukre
O 65 % vzrástla v roku 2021 na slovenskom trhu spotreba fairtradového kakaa, predalo sa ho celkovo 2 331 ton, prevažne vo forme čokolády, cukroviniek, zmrzlín a raňajkových cereálií. Lídrom v predaji fairtradového kakaa je spoločnosť Lidl, ktorá počas minulého roku predaje z fairtradových kakaových bôbov oproti roku 2021 zvýšila o viac než 84 %. Ďalšia je spoločnosť Kaufland, ktorá zaznamenala nárast o 25 %. Tretím najväčším predajcom fairtradového kakaa bola minulého roku spoločnosť Gunz.
Fairtradového trstinového cukru sa minulého roku v SR spotrebovalo 82 ton (nárast o 87 %). Lídrom v tejto oblasti je spoločnosť Unilever, ktorá v SR predáva zmrzlinu Ben&Jerry’s s obsahom fairtradových surovín (okrem cukru ide napríklad o kakao a vanilku).
Najväčší nárast o 467 % sledujeme pri fairtradových ružiach, viac než tretinový nárast sledujeme aj pri predaji fairtradových banánov
V predminulom roku sa na slovenskom trhu tiež objavili dve celosvetovo významné fairtradové komodity: banány a kvetiny, ktoré sa u nás dosiaľ predávali iba sporadicky. Rezaných fairtradových kvetín sa predalo 457 530 kusov. Ako novinku ich do svojho sortimentu zaradili reťazce Lidl a Kaufland. „Pestovanie kvetín je pre krajiny globálneho Juhu veľmi významné, pretože im prináša potrebnú cudziu menu a tisícom ľudí poskytuje prácu. Fairtrade sa usiluje o to, aby tieto prínosy neboli vyvažované ústupkami na strane etiky a ekológie,“ vysvetľuje Lubomír Kadaně.Fairtradových banánov sa na Slovensku a v ČR predalo v minulom roku 695 ton, ide konkrétne o nárast o 37 %. Prvýkrát ich do predaja zaradil reťazec Kaufland, ďalej ich zákazníci nájdu v zmrzline Ben & Jerry‘s spoločnosti Unilever.
Za fairtradové produkty, ktoré si minulého roku kúpili slovenskí zákazníci, získali družstvá farmárov v krajinách globálneho Juhu na fairtradovom príplatku celkovo 720 000 eur, teda o 45 % viac než v roku 2020. „To sú peniaze, ktoré môžu použiť na projekty, ako sú budovanie studní, škôl a zdravotníckych zariadení, doprava, investície do efektívnejšieho pestovania a veľa ďalších, a počas koronakrízy aj zaistenie bezpečnosti a zdravia,“ spresňuje Lubomír Kadaně.
Prieskum naznačil opakovane vysokú znalosť Slovákov certifikácie Fairtrade a známky FAIRTRADE
Nezisková organizácia Fairtrade Česko a Slovensko si v máji tohto roku nechala od spoločnosti Median opäť po roku spracovať prieskum, v ktorom zisťovala znalosť certifikácie Fairtrade a známky FAIRTRADE. Pokiaľ ide o povedomie o známke FAIRTRADE, podľa prieskumu ju pozná 58 % slovenských spotrebiteľov, 29 % respondentov uviedlo, že presne vie, čo toto označenie znamená. Spontánnu znalosť tohto označenia prieskum zistil u 13 percent respondentov ( minulého roku to bolo 12 percent). Išlo o druhé najčastejšie spontánne uvádzané označenie informujúce o pôvode tovaru alebo zaručujúce naplnenie určitých podmienok pri výrobe (vyššia znalosť zaznamenala len označenie Bio a tretie nasledovalo Made in Slovakia).