Milé priaznivkyne, milí priaznivci Fairtrade,
máme pred sebou rok 2025 a ja nám všetkým prajem nielen šťastné a úspešné okamihy, ale aj stále viac dôvodov na to, aby sme sa cítili dobre vo svete, ktorý spoločne tvoríme. Za rok sa dá stihnúť mnoho dobrých a zaujímavých vecí a bol by som veľmi rád, aby pri nich Fairtrade bol. A to či už v oblasti obchodu, vzdelávania, alebo napríklad aj počas našich každodenných činností.
Ak skúsime vytypovať hlavné globálne trendy roku 2025, bude k nim určite patriť téma udržateľnosti a všetko, čo sa za týmto slovom skrýva. Fairtrade a udržateľnosť k sebe neodmysliteľne patria, a to tak v sociálnej oblasti, ako aj v oblasti životného prostredia a prístupu k pestovaniu.
Už vo februári tohto roku nás čaká nová kampaň „Fairbruary – mesiac Fairtrade nákupov“, do ktorej sa zapojí mnoho našich partnerov a veríme, že aj veľa spotrebiteľov. V máji sa potom aj obchodné spoločnosti a inštitúcie budú môcť zapojiť do Férových raňajok v práci a priniesť tému Fairtrade aj fairtradové potraviny, kávu a čaj na svoje pracoviská.
Často skloňovaná a ešte častejšie využívaná bude v tomto roku aj umelá inteligencia. Máme v pláne viac preskúmať využitie AI v oblasti globálneho vzdelávania (a vzdelávania o Fairtrade) a budeme prehlbovať spoluprácu s expertmi, ktorú sme odštartovali už v minulom roku. Chceme využívať nové príležitosti, ale naše hlavné ciele zostávajú stále rovnaké.
Aj v tomto roku bude našou prioritou podporovať víziu spravodlivého sveta a kroky, ktoré vedú k dodržiavaniu ľudských a pracovných práv pestovateliek a pestovateľov v krajinách Latinskej Ameriky, Ázie a Afriky. A to pomocou spravodlivo nastavených podmienok globálneho obchodu, vzdelávania aj komunikácie a šírenia informácií. Spoločne zdieľame jeden svet a aj na nás záleží, za akých podmienok bude fungovať. Všetci vnímame, že svet a planéta a my s ňou čelíme veľkým výzvam od vojnových konfliktov cez nerovnosti medzi ľuďmi až po vplyvy klimatických zmien a stratu biodiverzity. Fairtrade môže byť súčasťou riešenia, ako niektorým výzvam čeliť. A zdanlivo drobné kroky, napríklad v zmene nákupného správania jednotlivcov, firiem a inštitúcií, sa počítajú.
Pre mňa osobne je Fairtrade nielen určitým súborom pravidiel a známkou na káve, čokoláde alebo banánoch, ale aj prihlásením sa k vízii sveta, ktorý dáva nádej na dôstojnú budúcnosť všetkým svojim obyvateľom bez rozdielu.
Vo Fairtrade Česko a Slovensko sa veľmi tešíme na spoluprácu aj v tomto roku.
Pekný nový rok 2025!
Lubomír Kadaně